Waarom ‘winkelhieren’ altijd een goed idee is

5
sep
2022
leonidas-puurs044.jpg

‘Winkelhieren’ is het woord van het jaar 2019. De term werd bedacht door Unizo en betekent ‘bij lokale bedrijven en winkels kopen’. In Puurs-Sint-Amands bijvoorbeeld!

Winkelhierster Phyllis aan het woord

Phyllis Pauwels woont in Puurs-centrum en baat kinderdagverblijf ‘Het Peuterpaleisje’ uit. Ze vertelt je waarom ze lokaal shopt.

Geen verre verplaatsingen

“Ik ga alleen in Puurs-Sint-Amands naar de winkel, nooit naar grote winkelcentra of naar de stad. De reden is heel simpel: alles wat ik nodig heb, vind ik dicht bij huis. Ik woon ook echt pal in het centrum, dus ik kan bijna alles te voet doen. Waarom zou ik dan nog verre verplaatsingen maken?”

Persoonlijk contact

“Ik doe het niet enkel uit praktische overwegingen. Het persoonlijke contact is voor mij zo belangrijk. Iedereen kent iedereen, daar word ik vrolijk van. Vaak spreken handelaars mij aan met mijn voornaam, zoals bij Bakkerij A&B en Primeur groenten & fruit. Twee van mijn favoriete stopplaatsen.”

“Ook handig: ik word supergoed geholpen. Bij kledingzaken Vitrine, Roet of Kompact kennen ze mijn smaak al. Wanneer ik daar binnenstap krijg ik meteen leuke suggesties om mijn kleerkast mee aan te vullen.”

Handelaar Katleen over winkelhieren

Katleen heeft al jaren een winkel in de Hoogstraat: Leonidas. “We zijn gestart in het Pukema-weekend van 2012. Dat was meteen een voltreffer. Toch bleef het bang afwachten of de inwoners van Puurs-Sint-Amands onze winkel ook na de start zouden blijven bezoeken.”

Lief en leed delen

Iemand zei me ooit: ‘mensen zullen de eerste keer komen voor hun pralines. Maar terugkomen? Dat doen ze voor jou’. Ik moest daar toen om lachen, maar eigenlijk is dat de nagel op de kop. Als mensen rustig mogen kiezen en geholpen worden met een glimlach, dan brengt dat een warme sfeer. Ik heb hier al veel fijne gesprekken gehad over lief en leed. Ik merk ook dat klanten daar nood aan hebben. Soms vallen ze op het einde van de dag de winkel binnen, na een dagje shoppen in een grootstad. Ze beslissen dan om hun Leonidas-pralines niet daar te kopen, maar in hun eigenste Puurs-Sint-Amands. Dat is pas sympathiek!”

Goed voor werkgelegenheid en verenigingsleven

Katleen vindt het fantastisch dat ‘winkelhieren’ het woord van het jaar werd. Lokaal kopen heeft immers een grotere impact dan veel mensen denken. Als je iets online bestelt, wil dat vaak zeggen dat je bij een buitenlands bedrijf koopt. Zonder dat we erbij stilstaan, steekt je geld dus de grens over. Maar koop je lokaal? Dan zal die handelaar de centen op zijn beurt hier consumeren, hier jobs creëren, plaatselijke verenigingen sponsoren, … daar worden we allemaal beter van!”