Juan Muñoz
7. Juan Muñoz, Conversation Piece with a Stick, 1994
Brons, 158 cm
Kerkplein
Hij ziet eruit als een tuimelpop, loodzwaar en belemmerd in zijn bewegingen door de vreemde outfit die als een opgeblazen zak zijn lichaam omsluit. Hij is anoniem en kleurloos, een figuur zonder blik, zonder persoonlijkheid of expressie. Dat hij een stok in de hand houdt roept vragen op. Zal hij ons aanvallen of wil hij zich verdedigen? Waar schuilt het gevaar? In hemzelf of bij de ander?
Begin jaren 1990 begon de Spaanse kunstenaar Juan Muñoz (1953-2001) dit soort beelden te vervaardigen, vaak opgesteld in groep zodat ze een relatie met elkaar aangaan. “Conversation pieces” noemde hij die beelden. Muñoz wou verhalen vertellen in een tijd toen figuratie en vertellingen in de kunst nauwelijks gewaardeerd werden. Hij begreep de kracht van het menselijk gebaar en van de choreografie tussen figuren. Zijn beeldengroepen werden wereldberoemd en door iedereen onmiddellijk herkend. Door de combinatie van vertrouwde en raadselachtige elementen schiep Muñoz een wereld die de vergeefsheid en het onvermogen om ons ten volle uit te drukken verbeeldt. Rondom elk wezen bevindt zich een ruimte die hem/haar afscheidt van de ander en de rest van de wereld. Muñoz omschreef dat gevoel als “het moment waarop je het licht uitdoet in de kamer en tegen jezelf zegt: “Dit ben ik, alleen”.”
Juan Muñoz, tekeningen
cc Binder
De Spaanse kunstenaar Juan Muñoz (1953 – 2001) geniet wereldwijde bekendheid door zijn installaties met beelden die eruit zien als een tuimelpop en met elkaar in gesprek gaan. Op het Kerkplein staat nu zo’n “Conversation Piece” van Muñoz die een stok in de hand houdt. Tekeningen speelden echter ook een belangrijke rol in het creatieve proces van Muñoz, als een gedachte, een ingeving, een stap op weg naar het definitieve beeld, maar ze konden net zo goed als een zelfstandig kunstwerk fungeren.
Tekst: Sabine Alexander
Route: Steek de straat over naar de kerk. Wandel links langs 'Le Souffle' van David Altmejd (permanente collectie) de kerktuin door. Verderop in de tuin passeer je 'Constructie XXVI' van Karel Breugelmans (permanente collectie). Steek de straat over en vervolg je wandeling langs de Schuttershofstraat, waar je (als je je even omdraait) op de gevel van het Sint-Janbergmansinstituut de reusachtige foto 'Cheerleaders' van Eduard Michalko (permanente collectie) vindt. Wandel door richting Stationsstraat, met op de hoek van Schuttershofstraat en Stationsstraat het werk van Xavier Mary.