Jonathan Meese
9. Jonathan Meese, DIE KÄMPFERIN de Large (KRIEMHILD de Stehender PUPPE, wie Burgfräulein Oktnpussy), 2008
Brons, 253 x 120 x 80 cm
Dorpshart
Hij wordt wel eens het “enfant terrible van de Berlijnse kunstscène genoemd, maar zelf voelt Jonathan Meese (1970) zich eerder een “sweet boy” die de kunst vol passie en energie dient. De Duitser dweept met de “totale kracht van kunst”, vrij van ideologie, angst en oordeel. Kunst is spel, kunst is niet goed of slecht, het zijn de kijker en de maatschappij die aan kunst morele waarde toekennen. In performances, schilderijen, collages, installaties en sculpturen schept Meese een exuberant theater van mythen, sprookjes en sciencefiction, waarin hij zelf graag de hoofdrol speelt en kunst en maatschappij op subversieve wijze op de korrel neemt. De destructieve kracht van “Die Kämpferin” heeft Meese ontleend aan de figuur van Kriemhild, de vrouw van Siegfried, uit de Germaanse heldenliteratuur. Zij neemt bloedig wraak op haar broers die Siegfried vermoord hebben. De strijdster draagt een harnas, maar sommige delen van haar lichaam zijn onbedekt en voorzien van bolvormige uitsteeksels en ingekraste lijnen. De figuur drukt razernij en blinde vernielzucht uit, ongebreidelde emoties die de gewelddadige oerkrachten van de menselijke natuur en geschiedenis belichamen.
Tekst: Sabine Alexander
Route: Wandel weg van het Dorpshart, de Hoogstraat in. Wandel net voorbij Belfius, tegenover het oude gemeentehuis, het steegje in richting Hondsmarkt. In dit steegje vind je op rechts het werk van de jonge fotografe Esmeralda Janson.