5. Cecilia Bjartmar Hylta (1992, Zweden)

'The Petsitter', Dorpshart

KIP - Cecilia Bjartmar Hylta

Foto © David Legrève

Het werk van Bjartmar balanceert tussen de interesse voor infrastructuur en hun fysieke verstoringen of ongeregeldheden. Toegankelijkheid is een onderwerp in het werk van Cecilia Bjartmar Hylta. Op het Dorpshart vind je 'The Petsitter', een reactie op verdwijnende bomen en de vogels die er huizen.

We zien een betonnen kolom, sober op het eerste gezicht, maar wie beter kijkt ontdekt dat het werk een merkwaardige en tamelijk absurde eigenschap bezit. Om de zoveel tijd schiet het werk een aantal hondenbrokjes uit een gat bovenin het werk. Deze functie dankt het werk aan een ingebouwd apparaat dat normaal gebruikt wordt om huisdieren op afstand te kunnen belonen wanneer je zelf niet thuis bent.

Geïnstalleerd midden op het Dorpshart krijgt Cecilia Bjartmars Petsitter een nieuwe omgeving. Een paar keer per dag worden de brokjes uit de sculptuur geschoten en belanden ze rond de sculptuur op het plein. Het verstrijken van de tijd zal leren wie de nieuwe geïnteresseerden zijn die hun weg vinden naar het Dorpshart.

Van Cecilia Bjartmar Hylta tonen we ook werk in cc Binder: 'Calculation of Inchorence'.

ROUTE: In het winkelpand achter 'The Petsitter' bevindt zich 'Blackstar' en 'Back in Berlin' van Anne-Mie Van Kerckhoven.